Efter to års intensiv kamp kastede Uber i foråret 2017 håndklædet i ringen i Danmark.

Det betød, at taxaer nu igen havde monopol på personfordring i København, hvor Uber før var aktive med flere tusinde chauffører.

Men hvad der er gode nyheder for taxachaufførerne, der skal vente mindre mellem hver tur, er et problem for de danske hoteller.

Der er nemlig ikke taxaer nok.

Ingen nye tilladelser

Taxaloven blev i 2017 liberaliseret. Fra 1. Januar 2018 skal der således ikke udstedes de samme tilladelser til hver enkelte taxa. Udbud og efterspørgsel vil herfra nærme sig hinanden. Det er meget positivt.

Men lige nu er kontoret der udsteder tilladelser så presset, at der indtil 1. Januar 2018 næppe bliver udstedt flere. Sitationen er således den, at selvom der er personer, der gerne vil køre taxa, må de ikke – og der kommer først flere chauffører 1. Januar 2018 og fremefter.

For danske hoteller (og Danmark i det hele taget som destination) er det et problem, at det kan tage mere end 1 time at få en taxa frem. Det har ført til at nogle hoteller slet og ret selv kører ud med deres gæster som forklaret til DR.dk her:

Uber har efter sin danske retræte udmeldt et ønske om at komme tilbage, men ser det ikke muligt under den nuværende lovgivning.

Besvar